Bóle głowyZdrowe odżywianie

Dieta w migrenie – co jeść, czego unikać, jakie suplementy stosować?

By 16 listopada 2017 No Comments

Dr n. med. Magdalena Nowaczewska
Specjalista neurolog

Leczenie migreny jest złożonym procesem. Jeśli masz ból głowy, sięgasz po leki przeciwbólowe, te dostępne bez recepty lub te zapisane przez lekarza. Ale tabletki to nie wszystko, co możesz zrobić. Bardzo ważnym elementem leczenia jest dieta. Odpowiednia jej modyfikacja może zmniejszyć częstość ataków i zredukować liczbę przyjmowanych leków. Stosowanie się do zaleceń dietetycznych może również zwiększyć skuteczność leczenia farmakologicznego.

1. Jedz regularnie, co 4-5 godzin i nie opuszczaj posiłków. Nie doprowadzaj do uczucia głodu, gdyż spadek poziomu glukozy we krwi może wyzwolić ból głowy. Koniecznie zjedz śniadanie! Im więcej godzin pozostajesz bez jedzenia, tym większe prawdopodobieństwo wywołania ataku migreny. Staraj się jeść często, 5 -6 razy dziennie, mniejsze ilości, unikaj przejadania się.

2. Odwodnienie sprzyja atakom migreny. Pij dużo wody (6-8 szklanej dziennie). Unikaj kofeiny. Jeśli nie możesz żyć bez kawy – ogranicz się do 2 filiżanek dziennie i postaraj się nie pić jej po 14.00. U pacjentów pijących kawę codziennie rano, odstępstwo od tej rutyny, np. w weekend, kiedy śpimy dłużej, może wywołać ból głowy. Pamiętaj, że kofeina znajduje się też w herbacie, napojach typu cola, napojach energetyzujących, może wchodzić w skład złożonych leków przeciwbólowych. Jeśli nadużywasz napojów z kofeiną, zacznij stopniowo je ograniczać- nagłe odstawienie kofeiny może wyzwolić migrenę.

3. Niektóre pokarmy mogą wywołać atak migreny. Postaraj się zaobserwować jak jest w twoim przypadku. Poniżej produkty uznawane za potencjalne czynniki prowokujące napad. Zastanów się, czy nie spożywałeś ich przed wystąpieniem bólu.

  • Alkohol, szczególnie czerwone wino
  • Aspartam (słodzik)
  • Żywność zawierająca tyraminę – sery dojrzewające (np. brie, cheddar, parmezan) , orzechy ziemne, cytrusy, przejrzałe banany, rodzynki
  • Żywność zawierająca glutaminian sodu
  • Przetworzone mięso, np. kiełbasa, salami, szynka, konserwy; wędzone ryby
  • Czekolada

Poszczególne pokarmy mogą wywołać ból głowy w ciągu kilku, nawet do 24 godzin po zjedzeniu. Niektórzy autorzy uważają, że np. czekolada nie jest wyzwalaczem migreny – po prostu w okresie przez atakiem pacjentki mają większą ochotę na jej jedzenie, jest to więc objaw migreny, a nie przyczyna ataku. Wiele osób może jeść niektóre zakazane pokarmy bez konsekwencji, zawsze należy przetestować jak wpływają na ciebie i twoją migrenę. Często to nie jeden produkt lecz splot zdarzeń i błędów dietetycznych wywołuje atak. Na przykład stres i nawał pracy powoduje, że opuszczamy posiłek, pijemy mało płynów, odwadniamy się, a potem wieczorem sięgamy po fast food, popijamy colą i… ból głowy murowany!!

4. Niektóre suplementy i zioła mogą zapobiegać atakom migreny. Udowodniono to w badaniach naukowych z grupą placebo. Poniższe substancje są rekomendowane przez międzynarodowe towarzystwa zajmujące się bólami głowy. Warto spróbować!
Magnez. Osoby z migreną często mają niedobór magnezu, zwłaszcza kobiety z migreną menstruacyjną (kiedy ataki pojawiają się przed lub w trakcie menstruacji). W badaniach udowodniono, że stosowanie magnezu w dawce 600 mg/d zapobiega atakom. Ważna jest postać stosowanego magnezu – rekomenduje się cytrynian magnezu
Koenzym Q10 – badania wykazały, że dawka 150 mg/d spowodowała redukcję ataków migreny u ponad połowy pacjentów
Ryboflawina – dawka 400 mg/d okazała się skuteczna u 50% leczonych pacjentów
Lepiężnik (petasites) – jak wynika z badań, wyciąg z korzenia tej rośliny zmniejsza częstość migren o około połowę u 80% badanych, zalecana dawka to 2×75 mg
Złocień maruna – tak zwana średniowieczna aspiryna, regularnie stosowana powoduje zmniejszenie dni z bólem głowy.

5. Otyłość (BMI > 30) może nasilić objawy migreny. Udowodniono, że umiarkowana utrata masy ciała może zmniejszyć liczbę ataków. Postaraj się schudnąć, ale bez stosowania restrykcyjnych diet i głodówki, najlepiej z pomocą dietetyka.

6. Prowadź dzienniczek migrenowy – zapisuj wszystkie istotne informacje z dnia ataku migreny, skupiając się na tym co i ile zjadłeś bądź wypiłeś. Dzięki temu może uda ci się zauważyć czynnik, który powtórzył się kilkukrotnie i który może być sprawcą dolegliwości.

7. Pamiętaj – nie istnieje jedna idealna dieta dla migreny. Nie stosuj restrykcyjnych diet, nie ograniczaj wszystkich potencjalnie szkodliwych pokarmów. Obserwuj swój organizm i wpływ swojej diety na ból. Staraj się jeść świeże, jak najmniej przetworzone produkty, unikaj soli, glutaminianu sodu, odwodnienia. Warto zmienić złe przyzwyczajenia – dobra dieta pomoże w walce z migreną, lecz także wpłynie korzystnie na twoje zdrowie i sylwetkę.

Dr n. med. Magdalena Nowaczewska
Specjalista neurolog

Szanowni Państwo,
Informujemy że od dnia 21.04 do 22.04.2019 r serwis LekarzObok będzie nieczynny.
Przepraszamy za utrudnienia,
Zespół LekarzObok
Szanowni Państwo,
Informujemy że od dnia 21.12 do 22.04.2019 r serwis LekarzObok
będzie nieczynny
Przepraszamy za utrudnienia,
Zespół LekarzObok
WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej :
Używamy plików cookie, aby zapewnić najwyższą jakość usług.
Rozumiem
We use cookies to help give you the best experience on our website.
By continuing without changing your cookie settings, we assume you agree to this. Please read our
Ok, I Agree
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, udostępnionych w złożonych przeze mnie dokumentach (formularzach) aplikacyjnych, dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 922).
WYŚLIJ ZGŁOSZENIE